Een haast-kraamcadeautje en last van mijn handen (+tips)

In mei verwachtte mijn nicht een kindje, dus ik had nog even tijd om zelf een kraamcadeautje te maken, dacht ik. Maar het kindje werd te vroeg geboren, dus wilde ik zo snel mogelijk alsnog dat kraamcadeautje af hebben. Het patroon voor de knuffel van de foto kreeg ik aangeraden via een collega en ik ben er erg enthousiast over. Het vele haken heeft er alleen wel voor gezorgd dat ik veel last van mijn handen heb (omdat het soms wat krampachtig haken is en omdat ik veel achter elkaar gehaakt heb). Daarom in deze blog ook wat tips hoe ik omga met zere handen (door de fibromyalgie).

Gunther haken

Een collega van mij haakt veel en heeft ook al veel kraamcadeautjes gehaakt. Ik heb nog nooit een kraamcadeautje zelf gemaakt, want er zijn nog niet erg veel mensen in mijn omgeving die nu in de fase zitten dat ze gezinnetjes vormen. Ik vroeg mijn collega dus om advies en die kwam met dit patroon. Het is een vos, maar dan meer zoals een kind ‘m zou tekenen. Ik was meteen enthousiast.

Het patroon vind je hier. Je kunt gratis een account aanmaken op de website en dan kun je er allerlei patronen vandaan halen, waaronder dit patroon.

Ik heb het gemaakt van Drops muskat (donkeroranje (nr. 49), wit en zwart). Ik heb her en der wel wat dingen aangepast in het patroon, die klopt namelijk bij de kop niet helemaal. Er staat dan bijvoorbeeld “2 vasten in 1 steek, 2x een vaste”. Je komt dan alleen niet altijd op het juiste aantal steken uit. Als dat het geval was, heb ik de meerderingen steeds op het einde van zo’n groepje steken gedaan (dus 2x een vaste, 2 vasten in 1 steek). Hierdoor kom je in die toeren waarin het anders niet klopt, toe aan minder minderingen en kom je wel goed uit qua aantal steken.

Een andere kleine aanpassing die ik heb gedaan, is de puntjes van de oren zwart te maken i.p.v. wit. Volgens mij hebben vossen zwarte oorpunten, dus dat vond ik wel zo leuk.

Het haken van de poten vond ik lastig, omdat het best een klein rondje is wat je maakt. Daardoor was het wat krampachtig haken. Ook probeerde ik strak te haken, zodat er zo min mogelijk vulling door de steken naar buiten komt. Kennelijk ben ik later wat losser gaan haken, want de poten zijn bepaald niet gelijk (oeps). Dat heb ik een beetje opgevangen door het aantal toeren in de hoogte aan te passen (zodat de hoogte tenminste nog wél ongeveer gelijk is).

Verder was het een erg leuk patroon om te haken, omdat je snel resultaat ziet. En je haakt het meeste aan elkaar, waardoor je minder werk hebt aan het afwerken, dat is ook een pluspunt!

Ik haak niet erg snel en kreeg, zoals gezegd, ook last van mijn handen, waardoor ik soms moest stoppen. Toch heb ik de Gunther in een paar dagen gehaakt (totaal verdeeld over 5 dagen, denk ik).

Last van mijn handen

Ik vind het echt één van de frustrerendste plekken om pijn te hebben: mijn handen. Vaak laat ik ook nog eens steeds vanalles uit mijn handen vallen als ik er last van heb, wat ik ook vreselijk frustrerend vind.

Oorzaken

Negen van de tien keer dat ik last van mijn handen heb, komt dat doordat ik plotseling mijn handen veel zwaarder en/of langer belast dan anders. Vooral na tuinieren, haken, klussen of zwaar werk in de keuken (hele harde groenten snijden of zelf brooddeeg op de hand kneden) krijg ik last van mijn handen. Meestal komt het bij mij door overbelasting dus en meestal omdat ik iets doe waarin ik (een tijd) weinig ‘conditie’ heb opgebouwd.

Tips voor als je last van je handen hebt

Veel van de zaken die gelden voor omgaan met pijn gelden hier natuurlijk ook voor, toch is niet alles even praktisch om pijn te bestrijden bij je handen. Daarom zet ik toch nog eens alles op een rijtje wat je kunt doen als je last van je handen hebt.

voorkomen

Natuurlijk is het beste wat je kunt doen, het voorkomen van overbelasting (en dus pijn of spierkrachtverlies). Wat ik zelf bijvoorbeeld doe, is na de winter (als ik lang niet getuinierd heb) eerst maar eens een kwartiertje gaan tuinieren en dan minimaal een half uur iets heel anders gaan doen, zodat ik kan voelen hoe het dan gaat. Gaat het goed, dan pak ik weer eens een kwartiertje. Eigenlijk dus weer de salamitechniek uit De pijn de baas.

Conditie opbouwen

Wat ook wel onder voorkomen valt en mij ook altijd erg helpt, is oefeningen doen met mijn handen. Dit doe ik door bijvoorbeeld herhaaldelijk een stevige vuist te maken van mijn handen, of door een poosje steeds in een stevig stressballetje te knijpen.

Masseren

Als ik mijn handen (te) zwaar belast heb, probeer ik vaak een beetje te masseren. Dat kan met mijn handen, bijvoorbeeld door met de zijkant van mijn hand over de zere plek te draaien. Dat is een beweging die ik ooit van een masseur geleerd heb. Je legt de rug van je hand op de zere plek met de zijkant van je hand (aan de kant van je pink) ter hoogte van de plek die zeer doet (bij mij vaak de muis van mijn hand, dus het dikke gedeelte onder mijn duim), de palm van je hand ligt dus boven. Vervolgens draai je je hand, met een beetje druk op de zere plek, langzaam om, zodat je palm van je hand nu onder ligt. Dit is een veel minder belastende beweging dan het masseren met duim en wijsvinger, wat ik voorheen vaak deed.

Waarschijnlijk kun je dit ook vervangen door gebruik van een massagebal, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd, omdat het vaak met mijn hand ook prima gaat.

Warmte

Warmte helpt bij mij vaak als ik pijn heb. Ik weet niet of spieren daardoor beter herstellen, of dat het alleen de pijn (iets) vermindert, maar het werkt heel lekker. Als ik last van mijn handen heb, ga ik vaak met mijn handen onder een deken lekker lui tv kijken. Ook warm water (even een warme kraan openzetten, of warm douchen) kan mij wel helpen.

Rust geven

En last, but nog least, is het natuurlijk belangrijk om als je last van je handen hebt, ze meer rust te geven. Ik probeer wel te blijven bewegen, omdat het anders stijf wordt, maar ik probeer ze in elk geval even niet meer zo erg te belasten.

Zo had ik een tijdje geleden iets te enthousiast in de tuin gewerkt. Ik trek onkruid vaak met de hand uit, maar die beweging maak ik in de winter eigenlijk niet, waardoor het sneller misging dan ik ingeschat had. Het was bijna Pasen en met Pasen maak ik altijd zelf een volkoren-rozijnenbrood, omdat ik vanwege een allergie geen stol uit de winkel kan eten (en bovendien liever volkorenbrood en liefst ook suikervrij eet). Deze Pasen heb ik vanwege de last in mijn handen besloten maar eens even géén brood te maken. Ik heb namelijk geen stevige keukenmachine die brooddeeg aankan, waardoor ik normaal gesproken het deeg helemaal met de hand kneed. Dat ging nu echt even niet (en onvoldoende kneden zorgt ervoor dat het een soort klomp blijft en dat is niet lekker).

Volgend projectje

Ik heb besloten om ook nog een vestje te breien voor mijn kleine achterneefje, maar gelukkig gaat breien sneller en heb ik daar meer ervaring mee, dus dat gaat wel goedkomen denk ik. Het geboortekaartje is nog niet binnen (de eerste foto’s op Whatsapp wel, zo schattig!), dus ik heb misschien ook nog wel even…

Sponsored Post Learn from the experts: Create a successful blog with our brand new courseThe WordPress.com Blog

Are you new to blogging, and do you want step-by-step guidance on how to publish and grow your blog? Learn more about our new Blogging for Beginners course and get 50% off through December 10th.

WordPress.com is excited to announce our newest offering: a course just for beginning bloggers where you’ll learn everything you need to know about blogging from the most trusted experts in the industry. We have helped millions of blogs get up and running, we know what works, and we want you to to know everything we know. This course provides all the fundamental skills and inspiration you need to get your blog started, an interactive community forum, and content updated annually.

Mijn nieuwe 12 week year plan

Mijn eerste 12 week year is afgelopen op 28 maart. Van 29 maart tot en met 4 april was mijn 13e week, waarin ik mijn voortgang evalueerde en mijn volgende 12 week year plande.

Het thema van mijn nieuwe 12 week year is “groen”. Onder “groen” vallen voor mij de onderwerpen: tuin, duurzaam, natuur en planten in huis.

Thema: GROEN

Oorspronkelijk had ik als thema het veel smallere “tuin” bedacht, maar ik bedacht dat ik dan weer zo aan zou lopen tegen de onmogelijkheid er iets mee te doen als het slecht weer is (of te warm bijvoorbeeld). Bovendien is het voorjaar de tijd dat je kamerplanten kunt stekken en verpotten en dat vind ik ook wel belangrijk om te doen. Daarom wilde ik een breder thema. Dat werd dus GROEN.

Tuin

Hoewel het tuinwerk in het eerste 12 week year niet erg voorspoedig ging, wil ik natuurlijk tóch verder met het aanpakken van mijn tuin. Ik heb nog nooit zo veel in het eerste kwartaal in mijn tuin gewerkt en dus ben ik toch blij dat ik dat gedaan heb. En hoe mooi zou het zijn als dit jaar de tuin een bron van verse groenten, fruit, kruiden, (snij)bloemen én veel ontspanning en plezier zou zijn? Mijn eigen groene ‘oase’ in een versteende buurt, dát zou ik echt fantastisch vinden!

Duurzaam

Zoals uit mijn lijst met DZP-doelen wel blijkt, is duurzaamheid een belangrijk onderwerp voor mij. Ik draag graag bij aan een “betere wereld”, omdat het bij me past en het me een goed gevoel geeft. Bovendien draagt het vaak ook nog eens bij aan mijn gezondheid. Mogelijk besteed ik nog wat aandacht aan één van mijn DZP-doelen die met duurzaamheid te maken hebben (bijvoorbeeld eens weken hebben dat ik niets aan eten hoef weg te gooien), maar dat wordt geen centraal doel van mijn 12 week year.

Natuur

De afgelopen tijd heb ik regelmatig gewandeld, vanwege het thema “gezondheid”. Ik wil blijven wandelen, maar kan dat gemakkelijk aan “Groen” koppelen, omdat ik graag zo groen mogelijk wil wandelen (dat deed ik altijd al). Ik wil langere wandelingen maken in de natuur én ik wil weer eens wat vaker een fietstocht in de natuur maken in mijn vrije tijd (ook een DZP-doel trouwens).

Planten in huis

Ik heb al aardig wat kamerplanten in huis, maar meer mag wat mij betreft altijd. Sommige planten zijn ook wel toe aan verpotten, bijvoorbeeld omdat de pot vol gegroeid is met kleinere plantjes. Planten in huis schijnen gunstig voor je gezondheid te zijn (zowel lichamelijk; omdat ze voor wat schonere lucht zorgen, als geestelijk; omdat ze voor ontspanning zorgen), maar ik vind het vooral erg gezellig.

Daarnaast wil ik graag de komende tijd wat meer gaan zaaien en kweken. Niet alle planten kunnen buiten gekweekt worden en sommige groenten moeten (bij gebrek aan een kas) in huis voorgezaaid worden (zoals tomaten en pepers). Bovendien is gecontroleerd zaaien voor een ongeorganiseerd type als ik wel zo overzichtelijk…

Visie

Om je 12 week year te plannen begin je weer bij je visie. Mijn visie waarop ik de doelen voor dit 12 week year baseer is:

Mijn tuin is een rustige plek waar ik me terugtrek, met veel groen en veel ‘leven’ erin (vogels, insecten, enz.); een groene ‘oase’ in een versteende wijk. Ik eet tijdens de zomer vrijwel al mijn groente, fruit en kruiden uit de tuin en heb er plezier in de boel te onderhouden.

Doelen

Voor mijn tweede 12 week year heb ik bepaald dat ik aan de volgende doelen ga werken:

  • In 12 weken heb ik de volgende 3 tuinprojecten af:
    • Moestuinbak(ken)
    • Strookje onder schutting
    • Tuinpad
  • Ik ontwikkel een gewoonte om dagelijks met “groen” bezig te zijn
  • Ik ga minimaal eens per week minstens een half uur de natuur in (wandelen, fietsen of een boek lezen)

Plan

Om deze doelen concreet te maken, heb ik stappen en gewoontes uitgedacht.

Doel: In 12 weken heb ik 3 tuinprojecten af: moestuinbak(ken), strookje onder schutting en tuinpad
– Ik werk minimaal 30 minuten per week aan een van de tuinprojecten

Doel: Ik ontwikkel een gewoonte om dagelijks met “groen” bezig te zijn
– Ik besteed 5 minuten per dag aan “groen” (kamerplanten, zaaien, zaailingen verzorgen, onkruid verwijderen uit de tuin)

Doel: Ik ga minimaal 6 dagen per week de natuur in (wandelen, fietsen of een boek lezen)
Op twee vrije dagen in de week ga ik minimaal een half uur wandelen, minimaal een half uur fietsen of minimaal een half uur op een natuurrijke plek zitten lezen (als het bijvoorbeeld te warm is om te wandelen of fietsen)
Op werkdagen wandel ik minimaal een kwartier tussen de middag, een zo groen mogelijke route

Moestuinbak(ken)

Ik heb heel lang geleden eens een moestuinbak geplaatst. Dat is een houten rand, met een worteldoek erin gevouwen en een raster van houten latten erbovenop, waardoor verschillende vakken voor verschillende groenten en kruiden ontstaan. Deze is volgegroeid met onkruid, maar het idee staat met nog steeds aan. Ik wil daarom minimaal die ene moestuinbak die er nu is af krijgen, zodat ik eten kan gaan kweken in de tuin. Ik heb nog een andere moestuinbak klaarstaan in de schuur, dus mocht ik er de tijd (én de grond!) voor hebben, dan plaats ik die er nog wel bij, maar ik hou er ernstig rekening mee dat dat tegen gaat vallen.

Strookje onder schutting

Mijn tuin ligt wat hoger dan het achterpad dat er langs ligt. De schuttingpalen konden niet direct tegen de rand aanstaan, waardoor er eigenlijk een randje is ontstaan dat wel tot mijn tuin behoort, maar buiten de schutting ligt. Dat is nu een rand waar onwijs veel onkruid in komt. Toen een Geranium van de andere kant van de schutting uitbreidde naar de achterpad-kant, kreeg ik een idee: als ik die hele rand nu eens volplant met bodembedekkers, zodat er veel minder onkruid in komt (én extra bloemen voor de bijen), dan heb ik er meer plezier en minder werk aan!

Tuinpad

Ik probeer zo min mogelijk tegels in mijn tuin te hebben. Nu heb ik maar een stadstuin, die niet vreselijk groot is, zeker niet vergeleken met wat ik bij mijn ouders thuis gewend was. De tuin die ik heb, wil ik dan ook zo groen mogelijk maken. Bovendien zou ik er graag een “tuinreservaat” van maken, maar daarvoor is één van de (redelijk haalbare) voorwaarden dat er zo min mogelijk bestrating is. Ik heb dus een pad gemaakt van stapstenen, tussen het terras tegen het huis aan en het mini-terrasje achterin waar ook de “fruitbak” en de moestuinbak(ken) zijn. Tussen die stapstenen staat nu vrijwel niets, waardoor het steeds vol komt te staan met onkruid. Ik wil bodembedekkende soorten, die laag blijven (anders kun je het pad bijna niet gebruiken), maar die ook een ecologische functie hebben. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op Madeliefjes (één van mijn favoriete bloemetjes en ze bloeien bijna het hele jaar), Witte klaver (ontzettend gunstig voor bijen en goed te knippen met bijvoorbeeld een graskantenschaar) en wilde tijm (kruiptijm, Thymus serpyllum).

5 minuten “groen” per dag

Ik ben geïntrigeerd door gewoontes, maar ben er ook bar slecht in om gewoontes op te bouwen. Dus krijgen mijn kamerplanten nu weer te vaak achter elkaar water en dan weer te weinig. Zaaien doe ik enthousiast, om daarna vaak de zaailingen weer te vergeten. Onkruid verwijderen uit de tuin hoort niet bij mijn projecten, maar is wel iets wat ik vaker wil doen. Daarom bedacht ik dat ik dagelijks 5 minuten iets “groens” wil doen, zodat het een gewoonte wordt en mijn planten en zaailingen er wel bij varen en mijn tuin er netter bij ligt.

De natuur in

Ik beleef veel plezier aan wandelen en fietsen, maar het is ook gewoon een hele goede bron van ontspanning voor mij. Ik weet van mezelf dat als ik druk ben met de tuin, ik me vaak bezwaard voel om (op een vrije dag) te gaan wandelen of fietsen, “want er moet nog zo veel in de tuin”. Daarom wil ik dat broodnodige stukje ontspanning apart benoemen als doel, zodat ik meer geneigd ben om die tijd voor mezelf te nemen. Bovendien helpt het me misschien om mijn DZP-doel van langere fietstochten in de natuur nog te halen dit jaar. Een beetje flexibiliteit is echter wel nodig. Als het heel warm is (lees: als er dit jaar weer een hittegolf komt) is het niet handig vanwege mijn gezondheid om intensief te wandelen of fietsen. Om de gewoonte er wel in te houden, wil ik dan op een schaduwrijk en natuurrijk plekje gaan zitten lezen.

Ik werk 4 dagen in de week, dus heb 3 vrije dagen. Toch vind ik het lekker om één dag niets te hoeven, of juist volledig op te gaan in het tuinwerk dat ik dan wil doen. Vandaar dat ik dus twee van de drie dagen de natuur in wil.

Lunchwandelingen

Ik ben vorig 12 week year meer aandacht gaan besteden aan mijn lunchwandelingen. Ik merkte dat het mij goed deed om even tijdens de lunchpauze naar buiten te gaan, een frisse neus te halen en mijn hoofd leeg te maken. Bovendien draagt het bij aan een deel van de broodnodige beweging en dat draagt weer bij aan mijn doel om af te vallen naar een gewicht waar ik me beter bij voel.

Weekplan

Dagelijks:

  • Op werkdagen ga ik minimaal 15 minuten lunchwandelen
  • Op vrije dagen ga ik minimaal een half uur de natuur in (wandelen, fietsen of eventueel lezen)
  • Ik besteed elke dag minimaal 5 minuten aan het verzorgen van kamerplanten, zaaien, zaailingen verzorgen of onkruid verwijderen uit de tuin

Mijn tuinprojecten verdeel ik grofweg over de beschikbare weken (maar deze keer wel flexibel; ik kan de volgorde eindeloos veranderen, zolang ik per week maar ongeveer een weektaak doe):

Week 1 + 2: Brandnetel en ander onkruid uit de moestuinbak trekken
Week 3: moestuinbak leegscheppen (grond bewaren)
Week 4: worteldoek vervangen en moestuinbak vullen met grond
Week 5: Geranium macrorrhizums aanplanten in strookje bij schutting
Week 6: Geranium rozanne’s aanplanten in strookje bij schutting
Week 7: Vrouwenmantel uit grote perk opgraven, scheuren en uitplanten bij schutting
Week 8: Overige planten aanplanten in strookje bij schutting
Week 9: Onkruid uit kieren tussen stapstenen verwijderen
Week 10: Kieren tussen stapstenen inzaaien met klaver (+ evt. madeliefjes en kruiptijm)
Week 11: Voorgezaaide madeliefjes planten tussen stapstenen
Week 12: Voorgezaaide tijm planten tussen stapstenen

Scoren

Zoals afgelopen 12 week year ga ik weer scoren. Ik heb bewust geprobeerd om minder per dag te plannen, zodat het haalbaarder en dus minder demotiverend is. Daarnaast zijn er gewoontes waar ik tijdens mijn vorige 12 week year mee begonnen ben, die ik wil voortzetten. Of ik die mee ga scoren weet ik nog niet, ik ga even kijken wat voor effect het heeft als ik het wel of niet doe.

Het plannen van mijn week en het scoren doe ik weer in mijn Dromenplanner.

Non-fictieboeken

Vorig 12 week year startte ik met het lezen van non-fictie boeken rondom het thema dat mijn 12 week year ook had. Dat vond ik ontzettend fijn werken, omdat het lezen van zaken over het thema motiverend werkt, maar ook zorgt dat ik gemakkelijker verbanden tussen de verschillende boeken zie.

De boeken die ik rondom het thema GROEN (misschien) wil lezen zijn:

  • The garden jungle (De tuinjungle), Dave Goulson
  • De verborgen impact, Babette Porcelijn
  • Het bodemvoedselweb, Jeff Lowenfels
  • Een tuin voor bijen en vlinders, Albert Vliegenthart
  • Wat onkruid ons kan vertellen, Ehrenfried E. Pfeiffer

Omdat ik ook probeer gewoontes te ontwikkelen (m.b.t. het verzorgen van planten, het tuinieren en het ontspannen in de natuur), ga ik misschien ook lezen:

  • Elementaire gewoontes, James Clear
  • Kleine gewoontes, B.J. Fogg
  • Micro-gewoontes, Stephen Guise
  • The power of habit, Charles Duhigg

Evaluatie van mijn eerste 12 week year – wat leverde het op?

Ik vind het echt bizar: we hebben er al een kwart van dit jaar erop zitten! Ondanks de ongezellige omstandigheden waar we in zitten, vliegt de tijd. Nu ben ik ook geen type dat zich snel verveelt, maar toch! Ik heb nu dus ook mijn eerste 12 week year afgerond. Daarover schreef ik eerder al een paar blogs (hier, hier en hier), maar hierbij de eindevaluatie. Wat waren de dingen die me iets opleverden en wat kan ik beter aanpassen?

Want één ding is voor mij zeker: ik ga door met het fenomeen 12 week year!

Lees verder Evaluatie van mijn eerste 12 week year – wat leverde het op?

Schermvrij weekend – patronen doorbreken en meer tijd voor dingen die ertoe doen

Ken je dat? “Even” iets op je telefoon opzoeken of bekijken en “plotseling” zijn er weer uren verstreken, die je eigenlijk aan andere dingen moest of wilde besteden. Ik heb dat soms heel sterk. Gelukkig heb ik daar wat op gevonden: een schermvrij weekend. Afgelopen weekend haalde ik DZP-doel #72: Hou 5x een schermvrij weekend. Ik hield dus mijn 5e schermvrije weekend in ongeveer 2 jaar tijd (ik startte in april 2 jaar geleden mijn DZP).

Wat houdt een schermvrij weekend voor mij in en wat levert het me (afgezien van tijd) op? Hoe pak ik zo’n schermvrij weekend aan en wat zijn de dingen waar ik (vaak of wel eens) tegenaan loop? Daar gaat deze blog over.

Lees verder Schermvrij weekend – patronen doorbreken en meer tijd voor dingen die ertoe doen

Wat ik doe als ik weinig energie heb

Er zijn van die dagen, vandaag is er helaas één voor mij, dat ik weinig energie heb. Het is na pijn één van de bekendste symptomen van fibromyalgie. Natuurlijk kun je ook zonder fibromyalgie periodes hebben met weinig energie. Zelf vind ik het nog een stuk frustrerender dan pijn, omdat ik er gevoelsmatig minder invloed op heb. Als ik pijn heb, kan ik dingen doen waardoor ik meestal wel minder pijn krijg. Als ik weinig energie heb, kan ik niet iets doen om meer energie te krijgen. Wel heb ik inmiddels manieren gevonden, waarop ik op die dagen toch nog wat dingen doe en me daardoor minder slecht voel.

Lees verder Wat ik doe als ik weinig energie heb

Afvallen met fibromyalgie deel 2 – een update

Enige tijd geleden schreef ik een blog over afvallen met fibromyalgie. Inmiddels heb ik een paar dingen veranderd in mijn aanpak en heb ik gelukkig ook wat progressie gemaakt. Tijd voor een update en wat extra tips dus!

Lees verder Afvallen met fibromyalgie deel 2 – een update

Omgaan met pijn bij fibromyalgie

Pijn is misschien wel één van de bekendste elementen van fibromyalgie. Zelf vind ik pijn minder vervelend dan de chronische vermoeidheid. Dat komt ook doordat ik de pijn goed onder controle heb, mits ik me aan bepaalde “leefregels” hou. Ik voorkom dus vooral dat ik heftige pijn krijg. Daarnaast weet ik inmiddels wat bij mij meestal goed werkt als ik wel heftige pijn heb. Hierna volgt een opsomming de dingen die er bij mij voor zorgen dat ik minder vaak pijn heb dan vroeger én wat mij kan helpen als ik wel pijn heb.

Lees verder Omgaan met pijn bij fibromyalgie

Tussenstand van mijn ’12 week year’: meer focus, meer resultaat?

Ik schreef het eerder al in deze en deze blog: ik ben bezig met het toepassen van de tips uit “The 12 week year”, nu zo’n 5,5 week. Bevalt het mij en levert het resultaat op? Hierbij een update!

Lees verder Tussenstand van mijn ’12 week year’: meer focus, meer resultaat?

Mijn plan en planning van ‘The 12 week year’

Ik las begin januari het boek “The 12 week year” van Brian P. Moran en Michael Lennington. Hier sprak ik ook al kort over in mijn blogs over doelen voor 2021 en over het boek. In deze blog neem ik je mee in het plan dat ik opstelde, zodat je misschien een voorbeeld ziet van hoe een “12 week year” eruit kan zien. Daarnaast leg ik een paar eigen toevoegingen en/of aanpassingen aan de methode uit.

Lees verder Mijn plan en planning van ‘The 12 week year’